Welkom bij
Zuid herbiedt 1 SA en geeft in principe een SA verdeling aan en daarmee minstens 2 ruiten. Noord kan fitpunten tellen. 1 punt voor de zevende ruiten en 2 punten voor de doubletons in beide zwarte kleuren. Voor ♥ V tweede wordt geen punt geteld. Het is niet zeker of ♥ V van waarde is. De tegenstanders kunnen ♥ AH hebben en dan valt de vrouw daaronder. Noord telt dus 12 punten inclusief fitpunten.
Gezien de bieding heeft Zuid echter maar 11 of 12 punten (Noord heeft er zelf 9 en OW beloven minstens 19 punten – er blijven niet veel punten voor Zuid’s opening over) en voor een manche in de lage kleuren zijn 27 punten een vereiste. Noord houdt het in eerste instantie rustig door slechts 3 ♦ te bieden.
In het deelscore gevecht probeert Oost nog 3 ♥. Hoge kleuren winnen meestal van de lage kleuren. Maar met de lengte ruiten en de vele fitpunten besluit Noord alsnog tot 4 ♦. Simulaties wijzen uit, dat dit vaker een betere score zal opleveren, dan 3 ♥ tegenspelen.
Uitkomst: Oost start in de kleur van OW. In een troefcontact starten we niet onder een Aas vandaan en dus legt Oost ♥ A op tafel.
Speelplan: Zoals gebruikelijk tellen we verliezers in de hand met de langste troef. Schoppen 2, harten 1, ruiten 1, klaveren 1. Kansen: ♦ H en ♣ H goed.
De uitkomst lijkt een slag weg te geven. Op ♥ H in dummy kan mogelijk een verliezende schoppen weg. Maar Oost weet dit te voorkomen. Op ♥ A gooit West namelijk ♥ 5 af. Jack speelt hoog als aansignaal, dus dit is duidelijk af.
West heeft met zijn bod punten beloofd. Dat kunnen geen klaveren punten zijn met wat in dummy ligt. West wijst de harten af, dus daar zullen ook geen punten in zitten. En omdat Noord nog 4 ♦ biedt, zal West ook weinig punten in die kleur hebben. Oost switcht daarom naar ♠ A en speelt een kleine schoppen na. De leider probeert nog ♠ V in dummy voor als Oost ♠ AH gehad heeft, maar West neemt met ♠ H. Deze kan zonder problemen ♠ B naspelen. Een aftroever aan de lange kant levert immers geen extra slag op. Noord troeft deze af.
De rest van het spel is eenvoudig. De leider zal moeten snijden op ♦ H en moet daarvoor in dummy komen. Dat doet hij door gelijk maar de klaveren snit te nemen en die houdt. Vervolgens ♦ 8 voor en snijden op ♦ H door in de hand laag te zetten. Wanneer deze houdt opnieuw de snit en de laatste troef trekken en vervolgens kan de leider claimen.
Geprobeerd zal worden om iedere week een spel te bespreken. Of van de maandag, of van de dinsdag....
Spel 21 Deler Noord Kwetsb. NZ ♠ 10 9 4 ♥ B 6 5 ♦ V 7 ♣ A H V 9 7 ...
Spel 12 Deler West Kwetsb. NZ ♠ A V ♥ 8 7 5 ♦ 10 8 5 ♣ H V B 9 2 ...